ШИБАЈУЋИ МРТВОГ КОЊА: МИЛО ЛОМПАР И ПОЛИТИЧКИ ЋОРСОКАК СРПСКОГ НАЦИОНАЛИЗМА (2. део)

 (Други део текста. Први део је доступан овде.)

 

НЕПРИЈАТЕЉ У ОГЛЕДАЛУ: Први предуслов не толико делотворне колико смислене антиколонијалне борбе је препознавање колонијализованости сопственог ума. Нажалост, бојим се да Мило Ломпар није у стању чак ни да пред самим собом, у своја четири зида, доведе у сумњу наводну „универзалност западних вредности“ па говори о томе да „колонијална апологетика... не препознаје како се универзалност западних вредности историјски претвара у пуку идеолошку рационализацију западних (америчких) интереса“. Најубојитија оружја у служби тих интереса су западне вредности које нису универзалне али их колонизовани умови у државама-метама западних интервенција сасвим некритички прихватају као универзалне. То су, изнад свих, либерализам, у свим његовим идеолошким и историјским инкарнацијама, и реално постојећа, глобализована  демократија. Тврдње да у Србији „то није то“, да овде може битно „боље“, демократскије и либералније, спадају у јефтине изговоре. Идеално постоји у књигама, у свету идеолошких зилота и у незападним умовима затарабљеним западним вредностима.

Поврх свега, Ломпар упорно игнорише да, поред западних интереса и западних вредности, у које се запетљао, постоји, не само у политичкој сфери, нешто још темељније – западна схватања, дефиниције и тумачења. Ни она немају универзалну вредност али се користе да, на пример, (не само) овде студентима буде испиран мозак. (Обрадујем се када видим да наши факултети не производе још већи број аутошовиниста.) Ова схватања и дефиниције се ослањају на различите прећутне претпоставке, не само када је реч о специфичним друштвеним односима и саморазумевању појединаца, које су подразумеване у западном контексту у мери да ови темељни предуслови „исправне“  операционализације западних идеја и норми не морају да буду изречени.

Када пише да „тек самосвесним заступањем српског становишта као легитимног и европског облика нашег политичког деловања... можемо поступно и без великих нада у тренутни успех покушати да поправимо историјски положај српског народа“, Ломпар нема у виду ни стварне ни могуће „облике нашег политичког деловања“ – пошто их види ем као погрешне ем као неевропске. Чини се да је за њега у политици „европско“ само оно што је западно. Српско код Ломпара постоји само као идентитетско и историјско, а у српској политици кључну улогу игра српска „дубока културе“ и њене одреднице.

У књигама којима су сви наши либерали, и десни и леви, билдовали своје политичке ставове не говори се о културалном превођењу, сили које овде сачекује институционалне оквире, политичке идеје, норме и идеологије рођене на Западу. Најмоћније од бројних „невидљивих“ оружја, како наше тако и свих других незападних култура, и у Европи и ван ње, културално превођење их спушта на земљу, самерава и усклађује са нашим, дубоко укорењеним, схватањима моћи, могућности деловања, друштвености, чак и времена.

У оригиналном, западном контексту, у коме је обликована политичка модерност – унета касније у све српске Уставе, од првог и најбизарнијег, Сретењског, преко најпогубнијег, југословенског, из 1974. године, до последњег, из 2006. године – не делују овде неизбежне силе културног превођења и зато се ни не помињу, а камоли преиспитују, у канону који је посео умове Мила Ломпара и Латинке Перовић. Ко, било интуитивно било захваљујући литератури, није свестан трансформативног учинка културног превођења у свим модернизацијским процесима у Србији имаће погрешно калибрисана очекивања. Она стварају привид српског културалног или друштвеног дефекта и представљају покретачку снагу свих облика српског самопорицања. Нажалост, натољубље овде није једина разорна инкарнација западнољубља. Зато Ломпар није само наш анти-Константиновић већ је он и не-Константиновић у културално слепом просветитељском наративу нашег другог самоповређивања.

Мило Ломпар с правом истиче да је „историјско наслеђе“ утемељило „садашње културнополитичке околности“ и да „култура никада није пука садашњост него је увек и прошлост саме садашњости“, али његов однос према тој прошлости и нашем историјском наслеђу, као и „контактности“ на којој инсистира, високо је селективан и крајње недоследан. Овде је „поунутрашњено“ и оно што Ломпар воли, што види као „позитивно“, али и оно што игнорише и чега се гнуша, што види као „негативно“. Такође, овде није „поунутрашњено“ много тога што Ломпар поставља у темељ свог „српског становишта“. Зато његова победа претпоставља обављање масовне лоботомије.


ПАТРИОТСКО ПРОСВЕЋИВАЊЕ ИЛИ ПРАВЉЕЊЕ КУЛТУРАЛНОГ ВАКУУМА: Мило Ломпар каже да је српска култура „иманентно дијалошка култура“, што важи за велику већину култура, али „источне“ и „исламске“ кругове види само као секундарне, „комуникацијске“. Он пише: „Сви могући облици односа - регионални односи, 'југосфера', односи са Западом, односи са Русијом - морају постојати и унутар српског становишта. Јер, они су потребни и реални односи живота“, али изоставља један од „најреалнијих“, обликотворних односа који су овде трајали вековима.

Као да се, Ломпаровим речима, „у дугом трајању турских векова, од пада Смедерева 1459. године до поновног изласка српског народа на светскоисторијску позорницу, 1689. године“ овде ништа није дешавало. Као да ван западне историјске „позорнице“ не постоји историја. Да не улазим у српске умове, задржаћу се на срећним српским стомацима. Сарму, гибаницу и кајмак су нам ваљда донели контакти са Марсовцима, који су говорили турски и користили арапске и персијске речи. Као да се ништа није дешавало у нашим „контактима“ са Османлијама; као да није било никаквог трансфера; као да није било ничега сем ропства и, можда, ћевапчића. Покушај да око историја које не воли или које не признаје конструише културалну празнину и патологију водила је Ломпара ка просветитељском самопорицању, у које је касније гурао малу армију поштовалаца.

Читајући Ломпарове књиге на пар места сам се запитао – на чему је? На пример, у „коначно ауторизованом“ делу интервјуа који је дао неименованом „саговорнику“, Ломпар пише: „[Српски културни модел] није могао настати једноставним спајањем делова српског народа јер су постојале културне разлике. Срби у Хабзбуршкој монархији... припадали су највећим делом средњеевропском културном моделу, који је у суштини био аустроугарски или немачки културни модел. Срби у Србији имали су веома снажно постављену образовну и културну структуру у знаку француског културног модела.  Требало је на неки начин усагласити ту разноликост навика, обичаја и комуникација и довести до извесног уједначења“. Турска кафа је у ствари француска, Мехмед-паша Соколовић је служио династији Ваола, а српски народ не постоји – постоје само српске елите и, ваљда, стадо „случајних људи“. Нажалост, елитизам је облик деформације свести који нема ограничено трајање и није потребно „хранити га“ као друге облике зависности.

Мало касније, у књизи Слобода и истина разумео сам и да Ломпар верује да није националиста; и то не каже само једном – из разлога које нисам у стању да докучим, пошто није похађао ни партијску школу у Кумровцу нити Централноевропски универзитет у Будимпешти, па верујем да га вероватно лош (и непотребан) кетман тера од српског национализма. Он каже: „Национална оријентација није нужно националистичка. Она може имати либералан, демократски, популистички вид. Тек у конкретним околностима, можемо  проценити када постаје националистичка. Као што левичарска оријентација може имати социјалдемократски, социјалистички, комунистички вид.“ Нажалост, немам 41 зрно да погледам у пасуљ и сазнам какве су „конкретне околности“ ове године.

Ломпар прихвата опсену да је левица једнако антинационализам, да је левичар по себи анационалан – која се наслања на веровање да је не само српски национализам већ и српство по себи генератор нацизма, и налази се у темељу аутошовинистичког становишта. При томе, сви велики латиноамерички левичари, светионици успешног, нефотељашког отпора неоколонијализму, били су или националисти или популисти; углавном и једно и друго. Национализам је једна од „меких“ идеологија које се лако мешају са „тврдим“ идеологијама – чак и исламизмом, који је по себи антинационалан, и стаљинизмом. Ломпарова елитистичка браћа међу левим-либералима, сваког левичара – који овде не бежи од српства; који када чује реч Србин не помисли на „нож, жицу, Сребреницу“; који не крије да воли (српски) народ и уважава потребе, интересе и укусе „обичних људи“ – дискредитују као четник левичара, дизел левичара, лажног левичара или нацбола.

ТРИ ВЕРЕ КАСТРИРАНОГ НАЦИОНАЛИЗМА: „Политику српског становишта“, пише Ломпар, „коју су моји критичари нетачно назвали 'етничким', иако сам одредио српску културу као контактну културу три вере, иако прихватам припадника било које националности који бира да буде део српске културе, као што су то учинили Иво Андрић, Меша Селимовић, Петар Лубарда, иако сам јасно у књизи рекао да је темељ српског становишта – политика националне просвећености.“ Он ту као да имитира менталну акробатику Радомира Константиновића, чији је манир у Философији паланке да каже да не говори баш оно што мало касније јасно каже. Мада, можда је у и овде само реч о натегнутом, неуверљивом Ломпаровом кетману у времену које нам сугерише антинационална и анационална становишта као једина „нормална“ и „здрава“ српска становишта.

Није етнички али је национално; три вере али светосавље, јесте збрка која провирује из климавог конструкта названог „српско становиште“, насталог у уму интелектуалца који је склон да Србију и свет посматра кроз елите и њихове изборе. Зато један нобеловац може да синегдохизује католике а други великан муслимане у папазјанији коју је Ломпар „просветио“, што, преведено са његовог месијанског жаргона, значи дозирано и старовременски вестернизовао, и затим назвао српско становиште. Пошто је неетничко и у „три вере“, питам се кад ће кризмање и да ли је то Ломпарово „српско становиште“ већ изговорило шехаду и прихватило ислам, своју трећу веру. При томе, где нестаде четврта вера? Где су Јевреји, који су, чини ми се, најбројнији међу онима који су, свесно и добровољно, бирали да буду поносни Срби. Два Филипа су ту ретки изузеци, који воле аутошовинистичко становиште колико и оно њихове ставове.

Тешко је ишчупати какав-такав смисао из галиматијаса српске културе, српског културног обрасца и српског становишта који је у својим књигама направио Мило Ломпара. Релативно је јасно какво по њему треба да буде српско али, чини ми се, није упутно питати се шта је оно што треба да буде српско и да ли је уопште могуће да оно што данас јесте српско али није добро, што су нам, колико сам могао да разумем громку „европску“ мисао, донеле Османлије, Тито, телевизија и НАТО, престане да буде српско, не само у политици.

Ломпар  је ту мистификовао и покушао да уздигне свој сасвим разумљиви песимизам, како је преименовао и појачао „стрепњу“ свог претходника Добрице Ћосића. Ломпар говори о „пасивном отпору“, али у кибицерству и критици са облака нема отпора ни у траговима. При томе, проблем није у његовој „песимистичкој претпоставци“ по себи, штавише оптимизам би био прилично неодговоран, већ у чињеници да је поистоветио са политичким утрнућем. Поврх свега, национални песимизам, кога данас није лако избећи, овде је упарен са опортунизмом и ендемским кукавичлуком, корозивном културом пораза која је завладала у истакнутим ешалонима суверенистичког фронта.

Зато је, у великој мери, важан део јавности, која је остао отворен и жедан питких тумачења, ставова и анализа, који не пристаје ни на Пинк ни на Н1 и не задовољава се јутјубом, осуђен на тампон новинарство које оличава српски медијски тропичак – Александар Апостоловски, Вељко Лалић и Горислав Папић, и депресивну галерију прихватљивих ликова – спој пристојних зачинских националиста, као што су Љиљана Смајловић и Ђорђе Вукадиновић, и плеторе сварљивих, баналних аутошовиниста, коју оличавају Зоран Пановић, стидљиви Вучићевац скромних интелектуалних могућности, и Бошко Јакшић, живахни диносаурус салонског титоизма.

ИМИТАТОРИ И ФАЛСИФИКАТОРИ: „У позитивним моментима разгранатих односа са западним културама, нема сумње у то колико је неопходно избећи пуко опонашање, док су плодотворне различите врсте усвајања“, пише Ломпар. Али свуда ван Запад, па и у Србији, може бити усвојено само нешто што је примерено свима, што је истински универзално, што не уважава само западна већ и друга партикуларна (само)разумевања и повезане друштвене односе. Западне вредности су партикуларне колико и западни интереси. Ништа не може постати универзално зато што је, захваљујући вишевековној надмоћи Запада, постало свеприсутно, а још мање зато што то кажу ауторитети чија је мисао колонизовала умове Мила Ломпара и Латинке Перовић. Зато је овде, по правилу, могуће само опонашање. Имитирано ће бити „усвојено“ тек пошто прође трансформативни процес културалног превођена, током кога ће бити преобликовано, понекад до непрепознатљивости. То је разлог зашто касније неким колонизованим умовима делује као ненормално, патолошко, болесно, деформисано, заостало, незрело...

Када говори о „отпору духа“ Ломпар цитира мисао која деловање интелектуалаца везује за разумевање „индивидуалних поступака“ као „последице веровања у универзалне вредности“. Нажалост, сви индивидуални поступци, па и када су вођени вером у „универзалне вредности“ – шта год оне биле, па чак и ако су, како верујем, само збир онога што је тривијално и пуких одраза западне надмоћи – условљени су партикуларним.

Нажалост, партикуларно свуда, на Западу колико и у Србији или Малију, пада испод нивоа перцепције па смо склони да верујемо да се цео свет понаша, говори и делује онако како смо ми то склони да чинимо. Тенденција да западно локално, које је парохијално као и свако друго локално, буде схваћено као универзално долази до изражаја код западних мислилаца али још више код незападних интелектуалаца чији су умови поседнути западним каноном и вредностима које је артикулисао, без свести – код Ломпара је нема ни у траговима – да је реч о колонизацији њиховог ума. Нажалост, она је у великој мери неизбежна, нема другог живог канона, али то не значи да не може бити освешћена.

Ломпару се допао појам „секуларно свештенство“, које је увео Исаија Берлин. Он цитира Ноама Чомског који је „основно одређење секуларног свештенства“ видео у „његовим везама са конфигурацијама моћи“, које му омогућавају да се стално обнавља. Кристоферу Хиченсу, једном од водећих секуларних свештеника, који је пред крај живота, како је сам рекао, постао „полицајац“ либерализма, није се допало Берлиново мишљење да је „либерализам у суштини веровање људи који су дуго живели на истом тлу у релативном миру једни с другим. Енглески изум.“ Бојим се да би се Ломпару допао Хиченсов коментар, који рачуна на реторички ефекат: „Ако је  либерализам географски, па чак и етички ограничен, где је његова универзалност?“. Она је толико подразумевана да се одговор да је нема, да његова универзалност не постоји, ни не разматра; постао је денквербот. Нажалост, ван цркава не постоји само секуларно свештенство; само једна „интелигентна мањина... која опслужује и распоређује моћ“.

Титоизам, који Ломпару боде очи, садржао је, између осталог, балкански израстак Стаљинове опсесије „културношћу“ – васпитањем, образовањем, самоконтролом и  хигијеном „маса“. Тито се одрекао Стаљина, али не и стаљинизма, чији се репови код нас вуку по различитим друштвеним сферама. Вероватно најразорнији део наслеђа „стаљинистичког цивилизујућег процеса“ у Србији данас представља „културна  деконтаминација“.  Сва српска „деца комунизма“ су деца стаљинизма.

Нажалост, Ломпар је своје српско становиште везао за исте цивилизујуће, „универзалистичке“ претпоставке и циљеве, укључујући фетишистичко схватање начина како бити индивидуално цивилизован“, које су стаљинисти назвали „културност“. До овог идеала се стиже „дисциплинујућим обликовањем понашања типичног за модерно друштво“, што је Норберт Елијас назвао цивилизујући процес. Он је имао леве и десне верзије, нарочито у деветнаестом веку, у коме Ломпар види златно доба и јаву српског становишта. Зато не треба да чуди да Ломпаров исправан српски човек непријатно подсећа на „културног“ и „цивилизованог“ совјетског човека, на чијем обликовању је Стаљин почео да инсистира тридесетих година, а Тито наставио и после 1948. године. Уместо бројних „домова културе“, остатака стаљинизма изгубљених у транзицији, добили смо Центар за културну деконтаминацију, „саборну цркву“ аутошовинизма, па не верујем да би, како год да их назовемо, домови српске културе имали много срећнији крај.

При томе, за разлику од ломпаризма, који захтева да уз помоћ имитација западног буде фалсификовано српско становиште, титоизам је био усклађен са важним елементима српског културног обрасца. Зато је Јосип Броз променио српску свест много више него што би успео да се ослањао само на репресију. Поменућу овде три највише српске вредности на које се – да ли свесно, да ли инстиктивно или случајно, вођен идеологијом – снажно ослањао: егалитаризам, непостојање неизвесности и схватање праведности изражено у реченици да судије „не треба да се држе закона као пијан плота“, што је веровање које, пре или касније, избије и из најтемељније и најкултурније „деконтаминираног“ Србина. Штавише, бојим се да је, када подвучемо црту испод српске „дубоке културе“ и менталитета, продорни хрватски бравар више уважавао свест и поглед на свет једног Србина од великог српског интелектуалца који тврди да има тапију на српско становиште.

Нажалост, многи су прихватили Ломпарово елитистичко, вестернизовано становиште као једино исправно српско становиште. Ломпар то своје становиште, које је назвао српским, везује за аспирације, магловиту визију саткану од његових интелектуалних, идеолошких и естетских ставова и моћних идентитетских котви, и циљ који је недостижан. Зато је оно вишеструко антиполитичко; јако захтевна, непроходна стаза ка којој Ломпара гура његов формативни западни грех. Не треба да чуди да његов рецепт има упадљиве породичне сличности са културном деконтаминацијом, такође ослоњеном на либералне вредности.

СРПСКИ ДУХОВИ И НАПОЛЕОНОВ КОЊ: Код Ломпара, ритуални искази уважавања према, по правилу неименованим, неистомишљеницима само прикривају суштинско неуважавање. Штавише, ако изузмемо Милоша Црњанског, Николу Милошевића, Слободана Јовановића и још неколико српских величина којих више нема, чини се да Ломпар овде мало шта уважава као мисаони процес Радомира Константиновић, брата по елитизму и опсесији потрагом за злим духовима, чије закључке оштро критикује. Слично се сличном радује. При томе, елитистичка оловка наших мегаинтелектуалаца обично сама нацрта комплекс ниже вредности који је води. Зато се, уместо о Константиновићу и Ломпару, може говорити о Радомиру Бекету и Милу Црњанском.

„Увек су масе носиле епохе, али је свест унутар историјског кретања лебдела негде изнад кретања маса“, пише Хегел у Ломпару, да би неколико реченица касније из новог оца понижене нације проговорио „исечени“, кастрирани месија: „[М]асе, негде испод прага свести, пристају на... диктат [политичке коректности], оне осећају да су зупчаници великог историјског механизма довољно наоштрени да исеку оно што се издваја“. Ломпар у самом себи види целу „нежељену елиту“ о којој пише Латинка Перовић. Главни непријатељ им је исти – непросвећене „масе“, наводно заробљене у „тами турских времена“, које он види као недовољно националне а она као превише националистичке.

„У духовној ситуацији нашег времена, појединац – као висока свест тренутка – није опажљив, ако постоји; масе, пак, посматрају саме себе, чак и на телевизији, и задивљене су сопственом препознатљивошћу. Хедонистичка култура даје им за право: све је – у малом сигурно, а каткад и у великом – доступно, размишљање је тегобно, они који се издвајају – по уобичајеној представи – представљају проблем“, пише Ломпар и, нехотице, погађа мету у једном другом референтном оквиру. Кога год да убаците у овај елитистички рам, полуинтелектуалце или штребере, геџоване или прдопудераше, рају или папке, крезубе или свезубе, остаће „непрепознатљив“ у сенци „проблема“ – који се у овом случају зове Мило Ломпар.

Хегел је, обузет „дивним осећањем“, у Наполеоновим освајањима видео на делу победоносни „светски дух“ на коњу – цара који је одјахао на осматрачницу изван утврђеног града, „појединца који се, концентрисан на једну тачку док седи на коњу, шири по свету и доминира њиме“. Ломпар у самом себи види „српски дух“ коме су „хедонистичка култура“ и „политичка коректност“ убиле коња. Зато не може да нас, како је замислио, налик „невидљивој руци“ о којој је говорио Адам Смит, поведе ка исправно европском, просвећеном „крају историје“. Њега смо заслужили као, како каже, „аутентична нација“, која је показала „историјски (државотворно) и уметнички пројективну снагу“. Када искључите и дискредитујете све друге опције, онда ће и најзалуднији од свих послова, шибање мртвог коња, деловати као рецепт за достизање културне и историјске нирване, просперитета и свега другог што нам обећава Ломпарово српско становиште.

Иако начитан, пуномасни интелектуалац, Ломпар је остао заглављен у „западном универзализму“, тачније у једној претходној инкарнацији западне политичке и интелектуалне коректности. Ту му је толико удобно да је почео да сањари. „Засновано на песимистичкој претпоставци, српско становиште нам омогућава“, каже Ломпар, да унапредимо и побољшамо „бројне и знатне мањкавости и недостатке српске културе, истовремено не оспоравајући универзалност српских националних права и негујући оне предности српске културе које су осведочене у формама живота и са универзалних становишта: државотворност, слободарство, песништво, сликарство, музику.“ Не знам да ли је ово прочитала Латинка Перовић, али, ако јесте, верујем да у миру и пуна оптимизма чека неумитно. Са оваквим „српским становиштем“ и његовим обећањима могу да се изборе чак и аутоколонијалне водоноше Снежана Чонградин и Катарина Живановић.

„Увек је питање шта је – у одређеном времену – магистрални правац историјског и културног кретања,“ пише Ломпар. Али, он нам је у својим књигама показао шта сигурно није правац српског кретања, да се манемо оног магистрални.  Да по последњи пут у овом тексту напишем нажалост, ту ни самоуништавање књига више не би било од помоћи. Други, ломпаровски дух самопорицања се није уселио само у главе многих поносних Срба већ се сместио и у „Библиотеци Постања“ (Library Genesis), одакле – ако би, неким чудом, једног дана пожелео да се лиши свог самоправедног, јако вредног и корисног српског „политичког идиота“ – књигу Дух самопорицања не може да избаци чак ни „лева рука Бога“, како је један словеначки мегаинтелектуалац назвао НАТО пакт.

 (Крај.)

Зоран Ћирјаковић

8 коментара:

  1. Текст је изузетно нечитак. Аутор је нешто хтео да каже и докаже али се изгубио у дигресијама, личном тону који, насумично, меша са високопарним. У полемичком регистру наступа проповеднички, а то замера предмету своје вивисекције. Тежи за реторичким ефектима, служи се еристичким триковима..... Схватио сам да оспорава универзалност етичким вредностима западне цивилизације и да то аргументује грехом порекла тих вредности.. Али шта им противставља тога нема.. Основна теза, колико сам могао да разаберем, је "откриће" паралелизма и заједничког исходишта "другосрбијанаца", аутошовиниста и "ломпаризма". А основни аргумент је - Ломпар одбија да се "усвињи", па због тога његове тезе немају политичку делотворност... Цитира ЈБТ-а а његове тезе су илустрација тезе Ђинђића "коме је до морала нека иде у цркву"... Исказано ауторово неразумевање Ломпарових ставова ми повремено делује као последица недостатака у познавању националне историје.. и тако даље, и тако даље...

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман29. март 2023. 11:33

    Pre dve godine kod Rosandića je govorio da je za njega Lompar BOŽANSTVEN. Da li treba još bilo kakav komentar.? Kompleksi i zavist su teške bolesti.

    ОдговориИзбриши
  3. Kako ne razumete!? Čirjaković ukazuje na sličnosti između "sekularnog sveštenstva" i Lompara. Sekularci hoće da se srbi odreknu nacionalnog a Lompar hoće da srbi budu kulturniji, da imaju kulturnu politiku "dugog trajanja" itd... Msl vrlo je jasno šta kaže samo na njemu svojstven način! I jedni i drugi se predstavljaju kao elita i nisu zadovoljni postojećim stanjem a kod Lompara je najiritantnije to što on ne želi ni na koji način da učestvuje u politici. Ja na primer volim Lompara i čitao sam njegove knjige. Čak sam se furao da sam nacionalni liberal ali je sve to bilo apsolutno neproduktivno u realnom životu a sve dok nisam pročitao ove Ćirjakovićeve tekstove nisam znao šta me to nervira kod njega. Lompar u potpunosti ignoriše turske "naslage" kulture u nas. Vrlo je čudno da on nikad ne spominje "turski kulturni model", taj deo istorije preskače i teži za zapadnim. Hrvatsku kulturu, hrvatsku kulturnu politiku navodi kao nešto što nama fali(u smislu da imamo i mi srpsku kulturnu politiku) dok smo mi ustvari poprilično orijentalna kultura. Vrlo je interesantno ovo što Ćirjaković piše... Msl Ćirjaković piše na vrlo provokativan način ali to je njegov stil i treba mu odati priznanje jer čovek ima MUDA ko malo ko od naših novinara a i intelektualaca. Lako je biti na strani autošovinista baš kao što je lako promovisati Lomparev pogled na stvari ali ukazati na njihove nedoslednosti, moralizam i sve ostale stvari koje su pogrešne(ne moraju da budu pogrešne ali je dovoljno samo misliti da su pogrešne i to objaviti javno), tj. malo prodrmati "svete krave" je nešto za šta mu odajem priznanje. Ćirjaković je pod 1) Hrabar čovek, spreman na borbu a Lompar je "pičkica" koja očekuje da se njegova shvatanja šire per se jer on na neki način sebe predstavlja kao mlađi izdanak Slobodana Jovanovića, Crnjanskog, Njegoša, Andrića i Selimovića.
    On je na intelektualnom olimpu i ne spušta mu se na ovaj naš niski nivo narodne svesti. Tačnije ne pada mu na pamet uz odgovor "A neene ne bih ja znate!". On bi da bude čistokrvni intelektualac, sa vrlo visokim merilima kojima meri pojave u našem društvu, to bi malo i popularisao preko YouTub potkasta a da se on lično angažuje e to već nema šanse... Uvek kad priča ono kad su napali Nikolu Miloševića na nekoj tribini pomisllm pa što ti nisi reagovao osim što ti je bilo "mučno za gledati"!!!
    Što se tiče poluintelektualaca eto on nije kupljen ali nije spreman ni na angažman što ga na neki način čini poluintelektualcem. Jedan "kupljeni" intelektualac uvek može da piše nezavisne knjige od sadašnje politike i da budu posthumno objavljene. Možda će se posle u 22. veku naći neki novi moralisti koji će na njega gledati kao Lompar na Crnjanskog.
    Što kaže Vučić samo magarci ne menjaju mišljenje, a što Lompar ponavlja i dodaje "i Latinka Perović". A evo sad kad razmišljam i Lompar se odavno uljujkao u poziciju naslednika Nikole Miloševića, politički se deklariše kao nacionalni liberal i to se ne menja! Neka me neko demantuje ako grešim ali ne verujem da je on imao bilo kakvo malo radikalnije promene u shvatanju stvari!
    Ma nema se šta više reći što Ćirjaković već nije napisao.
    Vreme je i da se Lompar angažuje, da izađe iz svoje zone komfora i pokuša da se žrtvuje malo za ovaj narod!!! Ja za to navijam od kad sam se upoznao sa njegovim delima!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A sto bi se prljao i spustao na nizi nivo. Vas tekst pokazuje vas nivo. Dovoljno pametnom. Od Lompara i previse u kakvom drustvu zivi. Samo Vi uzivajte u Cirjakovicu / Gustavu / kameleonu sa masinskim mozgom.

      Избриши
    2. Zato što mu je stalo do Srba, srpskog stanovništva i ostalih ideala o kojima piše!?

      Избриши
    3. В. Ђорђевић12. април 2023. 22:43

      У праву сте, каже се: дрво се по плодовима познаје...на којој се позицији налази Ломпар и шта трпи а где је Ћирјаковић и кроз шта пролази?

      Избриши
  4. В. Ђорђевић12. април 2023. 22:35

    Стварно, отрежњујуће. Хвала Зорану Ћирјаковићу на разјашњењу ових магловитих појава на нашем политичко-културном небу.

    ОдговориИзбриши
  5. Свјестан да пишем неколико мјесеци касније, актуелизовао ми се овај текст у оба дијела, управо због Ломпаровог иступа да се та "десна" опозиција уједини. Трудим се да себи дефинишем ствари и оно што мислим да Ћирјаковић није ЈАСНО РЕКАО, а требао је, јесте то да су све те интелектуалне струје појеле сваки вид народности, и не само интелектуалци, него и политичари, врли опозиционари, десничари и љубитељи непогрешивости западног става. На све то, једино је Вучић успио да се идентификује са народом, и ако отворено повлачи потезе против тог истог народа. У свој збрци, рекао бих да Вучић уопште није главна тема и да свеприсуством у медијима више блиједи него ли се промовише. Овде је тема наравно Ломпар, ког изузетно цијеним и поштујем, али исто тако цијеним и поштујем Ћирјаковића, од милоште волим рећи Ћира. Он је овде поставио један правац, мислим да Ћирјаковић Ломпару отвара врата да удари на привидне Србе и Друге Србе, на жалост ћу закључити да Ломпар то не препознаје. Погубно је више говорити о штетности Александра Вучића, а исто тако је погубно говорити о "морализму" "ломпаризму" и сујети код интелектуалца, а посебно Мила Ломпара. Овде је на ред дошло то да кључни политички фактори, а то јесте Ломпар. Ако се не удари, нека се онда ћути !

    ОдговориИзбриши

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.

СУОЧАВАЊЕ СА СУОЧАВАЊЕМ: (НЕ)ГЕНОЦИД И ГАЗА

Један од стереотипа о модерним ратовима каже да су то кланице. Рат који је 7. октобра 2023. године почео као једнострана, Хамасова кланица, ...